Klokkenluidersregeling verplicht vanaf 17 december 2023 voor bedrijven met 50-249 medewerkers!
Wat houdt de wet bescherming klokkenluiders in
In de Wet bescherming klokkenluiders is geregeld dat een medewerker een melding van misstanden kan doen, zonder dat dit negatieve gevolgen voor hem heeft. Medewerkers moeten dit veilig en anoniem kunnen melden.
Sinds begin dit jaar moeten bedrijven met 250 medewerkers of meer een meldprocedure hebben waarmee medewerkers interne misstanden kunnen melden. Vanaf 17 december 2023 geldt dit ook voor bedrijven met 50 tot 249 medewerkers.
Wat moet er in de meldprocedure?
De meldprocedure moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
- Definiëren wanneer er sprake is van een misstand
- Hoe kan een werknemer een melding doen
- Hoe wordt met een interne melding omgegaan
- Bij wie kan worden gemeld en wie opvolging kan geven aan de melding
- De melder krijgt binnen 7 dagen een ontvangstbevestiging
- Binnen 3 maanden krijgt de melder terugkoppeling
Waaraan moet deze interne meldprocedure voldoen?
Je moet alle mensen die bij je werken schriftelijk of elektronisch informatie geven over:
- De interne meldprocedure
- De manier waarop meldingen over vermoedelijke misstanden buiten de organisatie kunnen worden gedaan
- De bescherming die werknemers krijgen die een melding doen (zoals het verbod op benadeling door jou als werkgever na het melden van een vermoedelijke misstand)
- Dat de identiteit van de melder geheim wordt gehouden, tenzij de melder toestemming geeft om zijn identiteit bekend te maken
- Meldingen, hoe je deze op een correcte manier registreert
Consequenties als je dit niet geregeld hebt?
Je wilt een goede werkgever zijn en daarom wil je dit soort zaken goed regelen. Misstanden in je bedrijf wil je graag voorkomen, maar mochten ze toch ontstaan is het belangrijk dat er een meldprocedure is en deze bij medewerkers bekend is. Als je als werkgever de regels niet goed uitvoert of klachten niet op de juiste manier afhandelt, kunnen hier consequenties aan hangen, zoals boetes.
Wij helpen je graag om dit eenvoudig maar goed in te regelen.
Heb jij als ondernemer ook behoefte aan HR ondersteuning? En zoek je hiervoor een flexibele, betaalbare, professionele en bereikbare HR Business partner en HR Advies? Nodig ons dan eens uit om te verkennen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!
Bel ons gerust of stuur een e-mail voor een vrijblijvend gesprek:
@HR Abonnement | Dé HR Dienstverlener voor het MKB!
[email protected] | tel: 085-0027743