Over beoordelen van medewerkers wordt veel gezegd en geschreven. De ene organisatie laat het voor wat het is, voor de ander is het misschien een moetje. Een andere bedrijf wil er wel iets mee, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe. Je wilt uiteindelijk weten of je medewerkers op de juiste manier bijdragen aan je organisatiedoelstellingen. Daarnaast is het goed om je als medewerker te ontwikkelen. Een gesprekscyclus met als onderdeel een beoordeling kan daarin helpen.
Binnen HR Abonnement vinden we beoordelen op “het wat” en “het hoe” belangrijk. We voeren aan het begin van het jaar een eind/startgesprek en halverwege het jaar vindt er een tussentijdse beoordeling plaats. We evalueren samen de 3 afgesproken doelstellingen en bespreken hoe we scoren op de 3 kerncompetenties (samenwerken, klantgerichtheid en ondernemen) en de 3 functiespecifieke competenties. In het geval van een HR Businesspartner zijn dat; overtuigingskracht, probleemanalyse en mondelijke- schriftelijke communicatie. En dit doen we met een eenvoudige door onszelf ontwikkelde tool: gewoon op 1 A4tje. Is dat alles zou je zeggen? Bijna!
Naast deze 2 vaste beoordelingsmomenten voeren wij het hele jaar door de dialoog met elkaar op afgesproken momenten. We stellen vragen en luisteren. Hoe is het met je, heb je iets nodig in je functie, loop je ergens tegen aan, kan ik iets voor je betekenen? Maar ook: ik zie dat je prestaties achterblijven, dat je minder gefocust bent, wat is er aan de hand en hoe kunnen we je helpen? Soms een gesprek van een half uur maar ook wel eens bij het koffiezetapparaat. Bij HR Abonnement geloven wij in een combinatie van de dialoog voeren en het hanteren van een systematiek. En ja wij doen dat dan op een 1 A4tje. De systematiek is namelijk het middel, de inhoud van het gesprek het doel.
Benedit Kool – HR Business Partner: “Afgelopen week had ik mijn tussentijdse beoordeling. Op het terras met een lunch erbij, even weg uit de dagelijkse setting. Als medewerker heb ik ervaren hoe fijn dit is en hoe het is om echte oprechte aandacht te krijgen over hoe er naar mij gekeken wordt. Maar ook hoe ik het ervaar en waar we kunnen verbeteren en ontwikkelen.”
Beste ondernemer, leidinggevende, manager, hoe passen jullie beoordelen toe binnen je organisatie?
#dehrdienstverlenervoorhetmkb #ontzorgen #beoordelen #systematiek #dialoog