Waarom ben je boos? Is dat terecht of is dat onmacht?
Hoe mooi is het dat je met je gevoel en intuïtie lekker aan het ondernemen bent en dan is er die verzuimende werknemer. Waarom kan diegene wel op vakantie, maar geen uur werken? Waarom kan die wel op een terras zitten, maar geen uur werken? Waarom is diegene heel actief op sociale media, maar….
Veel ondernemers, vooral het MKB voelt meteen de impact van een werknemer die niet aanwezig is door verzuim. Wat de reden van het verzuim ook is, het heeft impact. In een MKB organisatie is een werknemer vaker dan eens betrokken in meerdere processen. Verzuim is dan niet alleen vervelend voor de werknemer zelf, maar ook voor de werkgever en diens collega’s, want daar neemt de werkdruk toe, blijken de actualiteiten niet in het systeem te zijn geregistreerd. Frustratie alom.
Wij zien dat die druk voor beide partijen niet altijd bijdraagt aan de communicatie die je wilt hebben, laat staan waar je volgens de Wet Verbetering Poortwachter samen aan moet voldoen. Je staat dan als het ware al meteen 1-0 achter.
Onmacht, onbegrip, onwetendheid, frustratie, budgetten. Allemaal voorbeelden van redenen die de weg uit verzuim en de daarbij behorende communicatie in de weg kunnen staan.
Soms is verzuim niet te voorkomen, denk aan redenen als kanker of een hartinfarct. Steeds vaker is verzuim mentaal, gevolgd door fysieke klachten. Een werknemer kan dan misschien nog wel op een terras zitten, proberen een leuke foto te plaatsen op social media, maar goed gaat het niet met je werknemer. Je concentreren op je werk, zodat je geen fouten maakt, zodat disfunctioneren op de loer licht, is een enorme struggle, vaak niet te zien aan de buitenkant. Thuis vervolgens lusteloos, geïrriteerd en niks meer uit de handen kunnen krijgen, relatie lijdt eronder, het ‘nergens meer goed (genoeg) kunnen doen’. Dit is een voorbeeld van hoe verzuim kan ontstaan. Los van de reden wat de oorsprong is? Perfectionisme, iedereen willen pleasen, geen ‘nee’ kunnen zeggen, soms is ineens de koek op.
Preventie is een magisch woord voor veel bedrijven, maar als je er nooit mee te maken hebt gehad is het eerder een container begrip die de vraag ‘hoe dan’, oproept? Je hebt hier als ondernemer geen zin in, schop onder je kont, even doorzetten. Maar soms is die koek op, wil die werknemer echt wel. Komen zakelijk en privé samen en wordt het teveel. Vaak weet de werknemer zelf niet eens zo goed hoe dat komt, laat staan een oplossing kan bedenken. Als je dan doet wat je deed, krijg je wat je kreeg, volgens Einstein. En daar zit een kern van waarheid in. Het moet anders, maar ja, alweer ‘hoe dan’?
Preventie is niet meer of minder dan het échte contact hebben met mensen. Oprechte interesse tonen, doorvragen, ruimte voor kwetsbaarheid, een cultuur creëren waar ook daar ruimte voor is. We maken er geen geiten wollen sokken theekrans van, maar stellen de wederkerigheid als status quo, waarbij begrip en empathie een belangrijke basis vormen. Klinkt simpel, maar als je dat als ondernemer niet kan opbrengen, ‘omdat jij voor hetere vuren hebt gestaan ́ dan vind je elkaar niet in gesprek. Jouw referentiekader is anders, jij bent de ondernemer.
Wij helpen jullie graag met preventie enerzijds, maar ook met de weg uit verzuim anderzijds als dat aan de hand is.
We helpen jullie met het gesprek, het voldoen aan de wettelijke kaders (timing, inhoud, documentatie, acties, gesprekken), zodat de wet jullie faciliteert en niet tot last is. We zoeken samen naar mogelijkheden. We benoemen ook de verantwoordelijkheden die je beiden hebt, want werkgever én werknemer moeten hier in samenwerken. Niet communiceren is geen optie.
Hoewel je werknemer niet hoeft te vertellen wat er aan de hand is, moet hij wel meewerken aan alles wat een voorspoedig herstel mogelijk maakt. Onder normale omstandigheden, zal een werknemer vooral zelf voorspoedig willen herstellen.
Stap 1: praat met elkaar. De eerste keer is dat misschien wat onwennig en spannend, omdat de werkgever tegenwoordig niet meer weet wat hij nog wél mag vragen. Nou gewoon een hele hoop, want jij betaalt (een deel van) het loon door en je mag gewoon vragen wanneer een werknemer er weer denkt te zijn en wat hij nodig heeft om weer gezond aan het werk te kunnen.
Onder onze begeleiding doorbreken we meteen dat taboe door de spelregels van de WVP uit te leggen en op een empathische manier (lees: resultaatgericht op een menselijke manier) het proces te begeleiden van verzuim naar (deel-)herstel of indien nodig uitstroom.
De benodigde wettelijke partijen als de casemanager van de Arbodienst, de bedrijfsarts, de arbeidsdeskundige, de 2e spoor specialist, het UWV, coördineren we samen met jullie van A tot en met Z. Wij zijn je verzuimmanager. Vanuit deze HR specialistische rol regisseren we het proces van wat moet, naar wat kan, wanneer en hoe.
Primair is de motivatie van verzuimbegeleiding: zo snel mogelijk weer gezond aan het werk en nieuw verzuim voorkomen. Als het niet anders kan, gaan we over op voorbereidingen tot zorgvuldige uitstroom zonder loonsanctie van het UWV.
Elke situatie is anders, dus elke situatie pakken we op de inhoud aan: pragmatisch, praktisch en glashelder. Er zijn ook werknemers die niet meer willen en het proces misbruiken. Dat je dan boos bent, dat snappen we! Wij vertalen die boosheid zakelijk voor je in uitstroom. Zakelijk, omdat wij objectief kunnen handelen (we gaan niet mee in de emoties, we vertalen deze zakelijk correct naar communicatie en acties), de wet door en door kennen, en de waarheid komt bovendrijven door het onderweg volgen van die zelfde Wet Verbetering Poortwachter.